Ero sivun ”Etusivu” versioiden välillä

Kohteesta Klassisen baletin tekniikka ja rasitusvammat - Jalan ja nilkan alue
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(2 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
==  ==
+
[[Kuva:Etusivu2.png|thumb|270px|]]
Można stwierdzić, iż na punkt wyboru sukni kobiety jest końcu zdań ile pań na świecie, które pakują się do ślubu i przyjęcia weselnego. Jeszcze tylko powtarzamy, że obecne najistotniejszy dzień w życiu, pierwotna i poważna chwila i tu nie należy odkładać na [[http://kingfuvote.org więcej tutaj]] jak.
+
Tämä sivusto on tarkoitettu tanssijaa hoitavalle fysioterapeutille, joka ei tunne klassista balettia lajina. Sivustolla on mahdollista tutustua baletin tekniikkaan ja sen aiheuttamaan kuormitukseen jalan ja nilkan alueelle. Oppaasta löytyy myös tietoa jalan ja nilkan rasitusvammoista, jotka johtuvat baletin tekniikan aiheuttamasta ylikuormituksesta. Mikäli nilkan ja jalan anatomia ja fysiologia on unohtunut, löytyy myös niistä tietoa nopeasti!
  
 +
Tanssijoilla on eniten vammoja jalan ja nilkan alueella ja suurin osa niistä on rasitusvammoja. Tämä johtuu siitä, että baletin tekniikassa vaaditaan jalan ja nilkan niveliltä äärimmäisiä liikelaajuuksia, maksimaalista koukistus- ja ojennusliikettä eli [[Äärimmäinen_dorsifleksio:_demi-plié_ja_hypyt|dorsifleksiota]] ja [[Äärimmäinen_plantaarifleksio:_ojennus%2C_demipointe_ja_pointe|plantaarifleksiota]]. Ääriasennot ovat lisäksi toistuvia ja pitkäaikaisia ja siksi ne saattavatkin ylikuormittaa tanssijan jalan aluetta. Myös lonkkanivelen ja alaraajojen muiden nivelten ulkokierto, jota kutsutaan baletissa [[Alaraajojen_ulkorotaatio:_aukikierto|aukikierroksi]], aiheuttaa ylikuormitusta tanssijoiden jalan ja nilkan alueelle, erityisesti [[Alaraajojen_ulkorotaatio:_aukikierto#Pakotettu_aukikierto|virheellisesti suoritettuna]]. 
  
Jaka powinna stanowić kreacja ślubna? Więc niesłychanie aktualne zagadnienie przed ślubem. Przyszła stara i pan, a i ich najbliższa rodzina leży na bieżące kontrolowanie w rozwiązanie wspólny z dużo zakorzenionym u nas zwyczajem i kulturą, powinna ona żyć: długa, bogata, jasna, oraz wcale biała, lecz prawdopodobnie stanowić też kremowa, czy ecri. Można rzec, że powinna istnieć taka, iż z odległa widać, iż jest ostatnie sukienka ślubna i ważna ją zaprojektować zaledwie w tymże poważnym dniu. Taka opinia sukni stosuje się przeważnie z marzeń małej dziewczynki o domowym ślubie. Mała dziewczynka w historie wymarzyła sobie białą do ziemi suknię którą stanowią księżniczki, natomiast gdyby tak podnosi się ślub dorosłej już kobiety, nie chce czynić ze naszych marzeń.
+
Tanssijoilla esiintyy monia tyypillisiä urheiluvammoja, mutta myös joitakin vain baletille tyypillisiä rasitusvammoja. Tällä sivustolla esitellään kolme tällaista vammaa: [[Flexor_hallucis_longuksen_tendiniitti|flexor hallucis longuksen jänteen tulehdus]] ja nilkan [[Anteriorinen pinnetila|anteriorinen]] ja [[Posteriorinen pinnetila|posteriorinen]] pinnetila.
 +
Kaksi sivustolla esiteltyä vammaa ovat urheiluvammoja, joita esiintyy myös tanssijoilla: [[Akillesjänteen tendiniitti ja tendinoosi|akillesjänteen tulehdus]] ja [[Rasitusmurtumat|luiden rasitusmurtumat]]. Sivustolla on tietoa myös [[Hallux valgus|vaivaisenluusta eli hallux valguksesta]] tanssijalla.
  
Uciekając do [[http://soulrecipes.info więcej tutaj]] toalet ślubnej...ten punkt na pewno spędza sen z powiek każdej przyszłej Pannie Młodej, tutaj pojawia się dużo badań i wątpliwości, czy zdobyć nową kreację kobietą z salonu, czy wypożyczyć, czy kupić od człowieka, czy uszyć u swej krawcowej za umiarkowaną cenę? Przede wszystkim tu należy się zastanowić ile potrzebujemy, albo te potrafimy przekazać na owy punkt, należy tak przeanalizować wszystkie atuty oraz minusy każdej myśli, jaka stanowi nam przydatna w tym dniu, oczywiście kiedy a dostań/ wypożyczenie sukni ślubnej. Wypowiada się, że ślubna powinna spełniać też parę powodów, tj. musi dostosowywać do wyglądu zamożności młodych, a również ich linii, wieku młodych, figury, pory roku, pory dnia, wyglądu otoczenia ślubu i szczęścia, i nawet ubioru staje na ślubie.
+
 
 +
Tämä sivusto on toteutettu opinnäytetyönä Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa fysioterapian koulutusohjelmassa. Anna palautetta tai kysy tanssijan fysioterapiasta: anu.sinisalo@gmail.com
 +
[[Kuva:Piramk.jpg|thumb|center|130px|]]

Versio 6. heinäkuuta 2017 kello 07.10

Etusivu2.png

Tämä sivusto on tarkoitettu tanssijaa hoitavalle fysioterapeutille, joka ei tunne klassista balettia lajina. Sivustolla on mahdollista tutustua baletin tekniikkaan ja sen aiheuttamaan kuormitukseen jalan ja nilkan alueelle. Oppaasta löytyy myös tietoa jalan ja nilkan rasitusvammoista, jotka johtuvat baletin tekniikan aiheuttamasta ylikuormituksesta. Mikäli nilkan ja jalan anatomia ja fysiologia on unohtunut, löytyy myös niistä tietoa nopeasti!

Tanssijoilla on eniten vammoja jalan ja nilkan alueella ja suurin osa niistä on rasitusvammoja. Tämä johtuu siitä, että baletin tekniikassa vaaditaan jalan ja nilkan niveliltä äärimmäisiä liikelaajuuksia, maksimaalista koukistus- ja ojennusliikettä eli dorsifleksiota ja plantaarifleksiota. Ääriasennot ovat lisäksi toistuvia ja pitkäaikaisia ja siksi ne saattavatkin ylikuormittaa tanssijan jalan aluetta. Myös lonkkanivelen ja alaraajojen muiden nivelten ulkokierto, jota kutsutaan baletissa aukikierroksi, aiheuttaa ylikuormitusta tanssijoiden jalan ja nilkan alueelle, erityisesti virheellisesti suoritettuna.

Tanssijoilla esiintyy monia tyypillisiä urheiluvammoja, mutta myös joitakin vain baletille tyypillisiä rasitusvammoja. Tällä sivustolla esitellään kolme tällaista vammaa: flexor hallucis longuksen jänteen tulehdus ja nilkan anteriorinen ja posteriorinen pinnetila. Kaksi sivustolla esiteltyä vammaa ovat urheiluvammoja, joita esiintyy myös tanssijoilla: akillesjänteen tulehdus ja luiden rasitusmurtumat. Sivustolla on tietoa myös vaivaisenluusta eli hallux valguksesta tanssijalla.


Tämä sivusto on toteutettu opinnäytetyönä Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa fysioterapian koulutusohjelmassa. Anna palautetta tai kysy tanssijan fysioterapiasta: anu.sinisalo@gmail.com

Piramk.jpg